Föreställningar 2015/2016

TUSEN OCH EN NATT

Termin 3 presenterar
TUSEN OCH EN NATT

Den unga kvinnan Sheherazade är fullkomligt orädd. Sultan Shahriars hustru har varit otrogen och som hämnd avrättar han oskyldiga flickor på löpande band. Det måste Sheherazade sätta stopp för! Hon spenderar natten med Sultanen och för att undvika sin egen avrättning berättar hon spännande sagor för honom... Är historiernas helande kraft tillräcklig för att skingra Sultanens hat?

Föreställningen är en humoristisk och spännande tolkning av den arabiska och persiska sagocykeln ”Tusen och en natt”
som uppkom på 900-talet.

Regissören Ulf Evrén, tidigare konstnärlig ledare för Teater Barbara, gjorde en kritikerrosad uppsättning av föreställningen 2006. Tio år senare tar han sig an samma verk igen med Boulevardteaterns Teaterskola. Den här gången är det med tonvikt på hur kvinnokollektivets kraft kan förändra patriarkatets envälde.

Boulevardteaterns Teaterskola startades våren 2011. Det är Sveriges enda eftergymnasiala teaterutbildning i direkt anslutning till en professionell teaterscen. Utbildningen har från start bestått av två terminer och har sedan hösten 2015 utökats med ytterligare en termin. Den tredje terminen är en fördjupande påbyggnadskurs med stort fokus på slutproduktionen och den tio föreställningar långa spelperioden.

Skådespelare

Biljettpris

170kr (Ordinarie)
150kr (Studerande 15-26år)