Om Svetlana Biba

Svetlana Biba Svetlana Biba

Bosatt i London, är Svetlana Biba en internationellt etablerad visuellteater & film skådespelerska inom både visuell teater&film. Hon arbetar även som regissör och pedagog.
Hon var en av Marcel Marceaus sista mim elever i Paris (Ecole International de Mimodrame) och har en post-graduate fysisk teaterutbildning på Lecoq-baserade LISPA, London International School of Performing Arts, samt en bakgrund som professionell dansare.
Bland senaste engagemang kan nämnas världs turné som clown-huvudroll i cirkus showen SOAP; dockmanipulatör på Londons Royal Opera House; prisbelönta & egenproducerade soloföreställning Ingrid och diverse filmproduktioner i Storbritannien.
Som pedagog har hon bl.a. arbetat vid Londons teateruniversitet CSSD, Central School of Speech and Drama; var medgrundare för OVOS -ett kreativt program för Londons skolor och håller i frilans workshops för professionella artister runt om i Europa.
På Boulevardteaterns teaterskola undervisar Svetlana sedan skolans start 2011.

KURSPRESENTATION

Svetlanas kurs i Mim & Fysisk Teater baseras på spelstilen Plattform. Den har sitt ursprung i Jacques Lecoqs teatermetod och bygger på att en grupp skådespelare berättar en episk historia på en mindre spelyta. Genren är en kompakt version av teater eller film. Den ger en god förståelse för den dramatiska uppbyggnaden av ett stycke och kräver en stark fysisk precision. Kursen omfattar teknikklasser i bl.a. mim och mask, samt att eleverna får jobba kreativt med egen devising.