Om Daniel Goldmann

Daniel Goldmann Daniel Goldmann

Daniel Goldmann är född 1968 och är utbildad på Teaterhögskolan i Göteborg 89-92. Därefter har han arbetat som skådespelare på bl.a. Stockholms stadsteater, Riksteatern, Folkteatern i Gävleborg, Boulevardteatern och Orionteatern.

Sedan 2000 är han även verksam som regissör och har gjort ett tiotal uppsättningar på bla Riksteatern, Skottes Musikteater, Teater Martin Mutter och Teater Praktika i Moskva

Senast regisserade han "Den första gnistan", ett samarbete mellan Teater Martin Mutter och Svenska kammarorkestern som spelades på konserthuset i Örebro. Sitt senast regiuppdrag var 2012 på Boulevardteatern med den hyllade barnföreställningen Lilla spöket Laban.

Daniel är lärare i scenframställning på Boulevardteaterns teaterskola.

Kurspresentation

Mitt arbete med scenframställning har sin utgångspunkt i lekar och övningar som vässar förmågan till samspel och lyhördhet i en ensemble. I övningarna leker och experimenterar vi också med olika rörelse- och röstkvaliteter, avstånd till medspelaren, placering i scenrummet och tempo mm.

I korta improviserade scener, eller med hjälp av en kort text, utforskar vi rollernas viljor, vilken relation de har till varandra, hur situationen de är i påverkar dem och vad de gör på scenen, dvs hur de agerar för att nå sina mål.

Vi går vidare med att utforska olika sätt att närma sig ett rollporträtt. Hur rör sig rollen? Hur pratar hon? Hur ser hon ut? Vad tycker hon om sig själv och andra? Vilket djur är hon som? Vilka likheter / skillnader finns mellan mig och rollen? Osv.

Till slut arbetar vi med scener ur världsdramatiken och försöker tillämpa allt det vi har övat på.