Om David Carmel

David Carmel David Carmel

Jag blev kär våren 2002. På teaterhögskolan i Luleå så hade vi en veckolång clownkurs med Mario Gonzales och jag blev förälskad i clowntekniken från första ögonkast.
Efter scenskolan så gick jag alla kurser i clowntekniken som jag kunde, främst för Per Sörberg som även höll i Clownhalvåret på teaterhögskolan i Stockholm 2006, en vidareutbildning för professionella skådespelare som jag hade den stora glädjen att gå. Sedan dess så har mitt huvudsakliga konstnärliga fokus varit Clown.

Förutom mitt arbete som sjukhusclown på Glädjeverkstan och de föreställningarna som jag spelar och har regisserat så är jag även flitigt anlitat som clownpedagog och har hållit clownkurser på Länsteatern Örebro, Teater Västernorrland, Samiska Teatern, Lule Stassteater, Boulevardteatern, Mitt i Prick teatern, Teater Tage Granit, Haganäs vård och omsorgsboende m fl.

Kurspresentation: Commedia Clown

Grunden i min pedagogik är den clownteknik som bl a skapades av Mario Gonsalez men har utvecklats under åren med egna övningar och mitt eget fokus – att hitta sin inre clown utifrån tanken att min clown är mitt inre konstnärsbarn i en scenisk förstärkning.

Det finns flera skäl till att jag tycker att clown är ett fanatiskt scenisk träning. Först och främst så är det en praktisk närvaroträning på scenen. Jag får tillgång till mig själv utifrån vad som faktiskt händer på scenen till skillnad från vad jag önskar skulle hända. Det är ett oerhört organiskt och tillåtande sceniskt arbete som utgår från principen att det inte är det jag presterar som är det viktiga utan att jag är där. Grunden är att jag duger helt som jag är just nu, jag behöver bara låta publiken titta på mig och så länge som jag erkänner nuet så är jag hemma.