Från Teaterskolan till Teater Alma

Intervju med Jacob Falkman, skådespelare (HT13 & VT14)

Varför sökte du till Boulevardteaterns Teaterskola?
Jag bodde i Malmö under några år och fick av en slump jobb som statist på Malmö Opera.
När produktionen var slut kände jag att jag inte var färdig. Jag var helt hooked. Att få stå framför en publik var helt i min smak.
Jag insåg att om jag ville hålla på med yrket, så måste jag skaffa en utbildning!
Efter några sökningar på nätet hittade jag Boulevardteaterns Teaterskola, så jag styrde kosan till min hemstad Stockholm!
Efter ett trevligt möte med Roger Westberg och Yvonne Granat så var det klart!

Vilka kursmoment var dina favoriter under utbildningen?
De flesta! Att bara nämna EN kurs gör inte skolan rättvisa! Alla lärare har stor kunskap inom de områden de undervisar i.
Jag tycker att det är bra att man varje vecka har mim och röst. De pedagogerna utmanar en och håller skådespelarens instrument i trim.
Sen har jag aldrig skrattat så mycket som när vi hade Clown. Det var hysteriskt kul och svårt!

Vad gjorde du efter att du slutade Teaterskolan?
Efter Boulevard fortsatte jag min utbildning på S.E.T. (Stockholms elementära teaterskola).
Från att ha gått från Teaterskolan där vi fick göra mycket av allt - till att göra en djupdykning inom Stanislavskij-metoden
(under ledning av Tomas Neuman) är en mycket bra väg att gå!

Hur har det du lärt dig på Boulevardteaterns Teaterskola hjälpt dig i ditt arbete under SET och i ensemblen på Teater Alma?

Något som jag alltid kommer ha glädje av är improvisationen. Förmågan att snabbt kunna agera i skarpa situationer.
T.ex om man glömmer sin replik, då måste man kunna skådespela utan att tappa sin karaktär tills man kommer in på rätt spår igen.
Sen att kunna lyssna på sina kollegor. Det är många idéer som måste tas i beaktande - att vara öppen för förslag helt enkelt.
Det viktigaste som man verkligen kände på Boulevard var glädjen till att spela! Den kreativa processen kan vara svår och jobbig ibland, då måste man komma ihåg varför vi gör det vi gör; För publiken som köper biljetter! Och den magiska känslan att få ståpå scen och lira, vilken KICK!

Vad har du för framtidsplaner?
Min plan är att fortsätta jobba med skådespelaryrket och kunna livnära mig på det. Oavsett om det är på scenen eller framför kameran.
Det innebär hårt arbete! T.ex att gå på olika castings söka roller. Jag har lärt mig att envishet kan vara bra!