Från Teaterskolan till Frigrupp

Intervju med friteatergruppen Teater Bara
Fanny Larsson-Auna (VT/HT13) Sara Hagnö (HT12+VT/HT13) Marina Almén (VT/HT13) Patrizia Gutensparr (VT/HT13)

Varför sökte ni till Boulevardteaterns Teaterskola?

För att vi har ett brinnande intresse för skådespeleri och hade hört gott om utbildningen.
Vi gillade alla att den har en fysisk inriktning, att lärarna är professionellt aktiva inom sina respektive områden
och att det finns en mycket gemytlig stämning på teatern. En riktig Boulevardteater!

Vilka kursmoment var era favoriter under utbildningen?
Clown med Clas gör dig medveten om din omgivning och får dig att behålla fokus även när det är tufft.
Mimen skapar en kroppskännedom som i alla sammanhang hjälper din sceniska närvaro.
Slutproduktionen med en professionell regissör och ett grymt produktionsteam på en fantastisk scen.
Andra bra block var bla improvisation, Queer and drag, monologer och Shakespeare.

Hur gick det till när ni startade Teater Bara?
Vi hade precis gjort vår slutproduktion "Här står jag framför er helt naken" av Joyce Carol Oates.
En föreställning som vi alla gillade mycket, utvecklades med, och ville fortsätta att spela.
Lösningen på det, var att skapa vår egen fria teatergrupp "Teater Bara".
Med "Teater Bara" så kunde vi få fortsätta spela föreställningen och även sätta upp nya projekt.

Hur har det ni lärt er på Teaterskolan hjälpt er som fri teatergrupp?
Vi har fått god kontakt med alla som arbetar på Boulevardteatern. Stöttande lärare,
som gett bra tips och konstruktiv feedback. Vi har även varit lyckligt lottade att få fortsätta
att spela våra föreställningar som gästspel på teatern.

Vad har Teater Bara för framtidsplaner?
Under våren spelar vi Jonas Hassen Khemiris föreställning "Vi som är hundra"
på Boulevardteatern och i Göteborg. Vi bokar nu även upp en turné med föreställningen
för hösten 2016 och våren 2017. Vi har även en del andra roliga projekt på gång inom snar framtid.

Vill Du också starta en friteatergrupp?
Sök till Boulevardteaterns Teaterskola
så kanske det blir verklighet en dag!