Från Teaterskolan till Slutproduktion

Intervju med Teodor Olsson, skådespelare (HT13 & VT14)

Varför sökte du till Boulevardteaterns Teaterskola?
Jag sökte till Boulevard för att jag var ville börja med teater igen efter något års uppehåll.
Jag hörde via en vän som varit på Infomötet att utbildningen verkade grym och att den hade stort fokus på fysiskt skådespel.

Vilka kursmomenten var dina favoriter under utbildningen?
Mitt favoritmoment var clown skulle jag tro. Jag hade aldrig gjort något liknande innan och blev verkligen chockad över hur fantastiskt roligt det är att använda sig av clownteknik. Frustrerad och full av insikter lämnade vi våra clownlektioner!
Sen var queer-blocket helt underbart det också. Den kursen låg väldigt tidigt på första terminen och vi i gruppen kände inte varandra riktigt
Min klasskompis Jacob Falkman började utbildningen senare än oss andra, så queer-blocket blev hans första.
Så eftersom vi "bytte kön" det första vi gjorde på lektionen så blev vi tjejkompisar innan vi blev killkompisar.

Berätta om dina slutproduktioner och vad du lärde dig av dem!
I slutet av första terminen gjorde vi "En Uppstoppad Hund" av Staffan Göthe där jag spelade Morgan Cervieng. Det var första gången som jag var med och satte upp en hel pjäs från början till slut, så jag lärde mig otroligt mycket. Sofia Rönnergård gjorde ett helt otroligt jobb med att bearbeta manuset och regissera oss. Jag fick lära mig grunderna i vad som krävs för att sätta upp en föreställning - Till exempel lärde jag mig vad en bubb-lista är!

Andra terminen satte vi upp "Romeor & Julior", Shakespeares klassiska drama fast utan rekvisita och med twisten att alla spelade alla roller.
Där hade vi mycket mer fria tyglar och blev själva mer delaktiga i processen och fick mer ansvar. Det var stundom fruktansvärt på grund av nerver och tvivel. Men tack vare våra regissörer Lena och Lasse Nielsen och att vi tillsammans hjälptes åt, så blev vi färdiga och kunde visa upp en väldigt underhållande slutproduktion! Det jag tar med mig ifrån den processen är att man måste våga fatta beslut och hur otroligt roligt man kan ha det när man släpper taget om den kreativa processen och idéer skvätter hit och dit och Shakespeare blir precis vad man vill.
Elvis och mimfäktning - självklart!

Vad gjorde du när utbildningen var slut?
Efter utbildningen kom jag in på Skara Skolscen. Flyttade till Skara och påbörjade en 1.5 års utbildning på heltid.

Hur har det du lärde dig på Teaterskolan hjälp dig i ditt arbete på Skara Skolscen?
Det har hjälpt mig avsevärt. Skara Skolscen skulle jag säga är en väldigt fysisk skola i sin egen rätt, så under många lektioner kunde jag förlita mig på det jag redan lärt mig på Boulevard - inte minst under mimblocket.

Vad har du för framtidsplaner?
Nu till sommaren så ska jag arbeta som skådespelare på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby!
Jag ska spela Anton Svensson - Emil i Lönnebergas pappa, . Det ska bli otroligt roligt och förhoppningsvis lärorikt!

Vill Du också göra en slutproduktion på en professionell scen?
Sök till Boulevardteaterns Teaterskolan!