Termin 3 presenterar

PINOCCHIO
av Martina Montelius

fritt efter Carlo Collodi

Vad för slags berättelse tänker du på när du hör titeln "Pinocchio"? De allra flesta tänker nog på en varm, godhjärtad och mysig Disneyfilm. Men var det verkligen så det gick till i berättelsen om Pinocchio?

Nu har du chansen att få uppleva ett makalöst och sagolikt äventyr för hela familjen som tar avstamp i Carlo Collodis ursprungliga historia om Pinocchio, men här i en helt ny och modern tappning av Martina Montelius.

På en skör tråd balanserar föreställningen mellan humor och allvar och berättas kollektivt med stort fokus på det kroppsliga ensemblearbetet. Följ med Pinocchio på en resa genom en vidunderlig värld fylld av orättvisor i hans jakt på vad som är gott och ont, på vad som är mänskligt.

För vad betyder det i själva verket att vara mänsklig? Vad innebär det att vara human?
Och vad är egentligen en människa för något?

Martina Montelius (f. 1975) är en av vår tids största författare, dramatiker och regissörer.
Hon är även sedan 2011 konstnärlig ledare och teaterchef för Teater Brunnsgatan Fyra, ett uppdrag som hon tog över efter sin mor Kristina Lugn. Montelius har skrivit otaliga hyllade pjäser och böcker, ofta med barnets perspektiv i centrum. Utifrån Carlo Collodis ursprungliga berättelse om Pinocchio har Montelius skrivit en ny språktung dramatisering, som ligger långt bort från Disneys snällsöta filmversion. Hon tonar också ner de moraliska pekpinnarna om barnet som ska fostras och lyfter fram en tematik om identitetssökande och om tillit och empati som mänsklighetens kärna. Originalets brutalitet finns kvar, men sammansmält med filosofiska reflektioner och en ton av svirrande poesi.

Speltid: Två akter plus paus.

Rekommenderas från 7 år i vuxet sällskap

Medverkande:
Ivar Forsling
Julia Hult
Maria Olofson
Sofia Sjöstedt
Filip Tapper

Text: Martina Montelius fritt efter Carlo Collodi
Regi: Roger Westberg
Ljus och teknik: Pär Ibbing
Teknikhjälp: Filip Tapper
Kostym och rekvisita: Julia Hult, Sofia Sjöstedt och Cornelia Tenggren
PR och marknadsföring: Ivar Forsling och Maria Olofson
Rörelsekoreograf: Lasse Nilsen
Sång- och röstcoach: Eva Lagerheim
Produktionsansvarig: Adam Gardelin

Tack till terminens lärare och inspiratörer
Julia Marko-Nord, Jonathan Silén, Jakob Stefansson,
Timothy Pilotti, Lena Nilsen och Eva Lagerheim

SPELAS

Lör 16 dec kl 18 - PREMIÄR!
Sön 17 dec kl 18

Tis 19 dec kl 18