OM BOULEVARDTEATERNS TEATERSKOLA

Våren 2011 startade Boulevardteatern en egen eftergymnasial utbildning inom skådespeleri på halvtid.

Personal och lärare

Roger Westberg (rektor)

OM BOULEVARDTEATERN

Boulevardteatern är en professionell teater som funnits sedan 1984 och är därmed en av Stockholms äldsta fria teatergrupper. Sedan 2007 är Roger Westberg teaterchef och konstnärlig ledare. Under den senaste perioden har barn- och ungdomsteatern stärkts liksom det fysiska språket.
Sedan 2018 har Boulevardteatern ett samarbete med Improvisationsstudion, Skånegatan 63 där de delar lokaler för kontor, kurser och repetitioner.

Turnerande teater

Boulevardteatern driver en riksturnerande verksamhet samt har kurser och en eftergymnasial skådespelarutbildning i Stockholm där de också har sitt säte.
Boulevardteatern gör en angelägen mimbaserad teater där rörelse, text och musik blandas. Här finns humorn, musiken, berättarglädjen och den fysiska gestaltningen.
Boulevardteatern spelar ca 400 föreställningar per år på turné runt om i Sverige från Smygehuk i söder till Kiruna i norr, från Strömstad i väster till Haparanda i öster.
Varje år flyttar Boulevardteatern till Gangvide Farm i När, Gotland under ett par veckor där vi spelar föreställningar och ger kurser.

Historik

Boulevardteatern har funnits sedan 1984 och är därmed en av Stockholms äldsta fria teatergrupper. Teatern har presenterat en lång rad uppsättningar för en stor publik. Några av de tongivande konstnärliga profilerna genom åren har varit: Johan Rabaeus, Michael Segerström, Nisse Moritz, Ann Petrén, Sissela Kyle, Susanne Halvarez, Cecilia Ljung, Pia Forsgren, Per Eggers, Tommy Andersson, Kjell Westling, Mikaela Ramel, AnnaLena Hemström, Benny Fredriksson, Erika Höghede, Jacob Ericksson, Sisela Lindblom, Tova Magnusson-Norling och Per Sörberg.