Roger Westberg-Intervju

Några frågor till Roger om teaterskolan

1) En ny teaterskola! Vad spännande! Berätta!

Jag har saknat en teaterskola som utbildar skådespelare som jag tycker är roliga att titta på eller jobba med. En skola som jag skulle ha velat gå innan jag gick på Mimlinjen. Med grundläggande fokus varje vecka på röst- och mim-träning samt scenframställning och kompletterande blockundervisningar i ämnena impro, clown, object theatre mm. Att det dessutom sker i samarbete med en verksam professionell teater. Då vi nu har kommit till en punkt på Boulevardteatern att vi har den kapaciteten att erbjuda dessa möjligheter för "morgondagens skådespelare" så känns det naturligtvis jättekul!

2. Du är huvudlärare på utbildningen, i vilka ämnen kommer du att undervisa?

Jag kommer att undervisa i Berättande Mim & Gestaltande Scenframställning. Ett eget "koncept" framavlat av 30 års skådespeleri, regi och teaterundervisande.

3.Varför ska man välja Boulevardteaterns teaterskola?

Den är grundläggande vare sig man vill jobba vidare direkt med olika projekt eller gå på Teaterhögskolan. Vi tror så mycket på vår teaterskola att vi kommer att erbjuda en av studenterna arbete som skådespelare på teatern under hösten 2011.

4.Vilken utbildning har du själv gått?

Tre år på Mimlinjen för Stanislaw Brosowski (Teaterhögskolan på den tiden) i Stockholm, ett år på Skara Skolscen och kortare eller längre kurser i Commedia dell arte (Carlo Boso, Barcelona), Clown (Philippe Gaulier, Paris), Impro (Keith Johnstone) samt i Peking Opera-teknik, slapstick (Ira the clown), röst (Mirka Yemenzakis) mm.

5. Till sist, hur är det egentligen att vara skådis?

Jag har jobbat i 30 år sedan jag gick ut Mimlinjen och medverkat i massor av projekt i en mängd olika stilar och innehåll. Framförallt har det varit oerhört roligt och spännande. Lustfyllt och givande. Intressanta möten med olika konstutövare. Men man får naturligtvis inte glömma bort att det också är ett oerhört krävande yrke med hög konkurrensfaktor. Det är ett jobb med "90 % svett och 10 % inspiration".