Från Teaterskolan till Unga Boulevard

Intervju med Annika Forslund Rimbléus, skådespelare och dramatiker (VT12 & HT15)

Varför sökte du till Boulevardteaterns Teaterskola?
Jag ville gå en utbildning där jag fick utveckla min fysiska förmåga, bli säker på min kropp och få verktygen till att våga leta bortom mig själv.
Att få jobba med clown, mim och maskteknik var något som lockade mig. Sedan ville jag även lära mig hur man blir mimare, och få prova på om det var något som skulle passa mig. Jag sökte även för att lärarna verkade bra!

Vilka kursmoment var dina favoriter under utbildningen?
Min favoritlektion var när vi hade musikalisk improvisation med Gregor Bergman. Det var så fantastiskt att kunna få närma sig sin sång utan att behöva fokusera på om man sjöng fint eller fult. Vi fick improvisera en sång och använda fantasin till att uttrycka vad det handlade om.
Jag kommer aldrig glömma den lektionen!

Berätta lite om Unga Boulevard!
Unga Boulevard är en platform där tidigare elever från Boulevardteaterns Teaterskola får chansen att producera egna föreställningar.
Initiativet startades av elever från första och andra årskullen som behövde få utlopp för passionen och teaterglädjen!
Vi ville också vara med och spela teater för publik på Boulevardteatern - vi ville inte sluta, vi vill aldrig sluta!
Vårt första produktion var en Julkalender som spelades utanför Boulevardteatern varje dag fram till jul.

Berätta mer om ditt eget skapande och vad som engagerar dig med scenkonst!
Jag har själv satt upp tre egna produktioner på UNGA BOULEVARD. Man får otroligt mycket stöd och uppskattning - jag är så oerhört tacksam för den chansen som jag fått för att få utvecklas fritt! Det är fantastiskt att kunna få tänka, prova sina visioner, texter, roller och budskap på en sådan vacker teater mitt på söder.
Jag tycker att det ska finnas fler pjäser med roller där kvinnan har huvudrollen. Jag tycker att unga skådespelare ska uppmuntras till att sätta upp egna produktioner och njuta av fri teaterkonst. Jag tycker det är oerhört viktigt att vi unga NU ändrar förutsättningarna för kvinnas roll i teatervärlden i framtiden. Jag tycker att vi ska skriva vår egen framtid och ta för oss! Men störst av allt...jag tycker att det är så förbannat kul!!!

Hur har det du lärt dig på Boulevardteaterns Teaterskola hjälpt dig i dina egna teaterprojekt?
Det jag har lärt mig på Boulevardteatern och som jag använder mig av som bränsle när jag spelar är passionen för yrket. Jag måste få känna att skådespeleri är det roligaste som finns, att det är det jag värdesätter och vill ägna min tid åt. Att det är min passion och det är viktigt för mig. Glädjen och skrattet i teatern fick jag smaka på på Boulevardteatern. Alla roliga lektioner som var så fyllda av lust och lätthet fick min “teaterångest” att försvinna bort och istället låta min egen skaparkraft få komma fram. Det jag fick utav mina lärare som även är yrkesverksamma och professionella skådespelare är hoppfullhet. Känslan som jag bär med mig är ungefär “ Varmt välkommen till gruppen, hoppas du har roligt och tar världen med storm”. Jag är god vän med lärarna ännu idag och får fortfarande stöd och hjälp med problem jag stöter på inom yrket.
Det är toppen att alla tar hand om varandra!

Vad har du för framtidsplaner?
Jag vill gå scenskolan gärna i Luleå och ska söka nu i vår. Jag vill även fortsätta att bygga upp och utveckla Unga Boulevard till något stort!
Mina framtidsplaner är att fortsätta utveckla mina kvaliteter inom skådespeleri. Träna på att tänka och betrakta min omvärld, hur jag förmedlar känslor och berättelser i egenskrivna pjäser. Sedan har jag drömmar om att få jobba som filmskådespelare internationellt och även en dag få spela teater med de skådespelare som är mina förebilder. Min plan är 110 % , jag ska bli yrkesverksam inom teatern! Det är så fantastiskt.

Vill Du göra egna föreställningar på Boulevardteaterns scen?
Sök till Teaterskolan så kanske Du också får producera något på Unga Boulevard!